Vroeger, toen wasmiddel nog ismiddel was, kon je een willekeurige merkdealer bezoeken en vragen naar een hatchback met een vijfcilinder. Ze hadden er vast wel eentje voor je. Volvo had een C30, Fiat een Stilo en Ford had een snelle Focus. Tegenwoordig zijn alle snelle hatchbacks voorzien van een viercilinder of driecilinder. Behalve ééntje, en die krijgt vandaag zijn prijskaartje. Dit is de prijs van de nieuwe Audi RS 3.

Wat is de prijs van de Audi RS 3?

Audi ziet graag 92.607 euro verschijnen op zijn bankrekening voor de RS 3 Sportback. Liever de Limousine? Dan moet je 93.255 euro meenemen. Dat is tenminste als je geen opties neemt, want uiteraard is het geen enkel probleem om de prijs op te drijven naar 100.000 euro en ver daar voorbij. Zeker, dat is een hoop geld voor een hatchback of kleine sedan, maar voor de prestaties die je krijgt, is het allemaal zo slecht nog niet. In Duitsland kost ie trouwens maar 60.000 euro.

Hoe zit het met de concurrentie?

De voornaamste concurrent is de Mercedes-AMG A 45 S. Deze beul met 421 pk (die ietsjes langzamer is) kost 3.000 euro minder. De prijs van de Audi RS 3 is dus zo gek nog niet. De BMW M135i doet niet écht mee qua specificaties, maar kost gelijk een stuk minder met een vanafprijs van 60.913 euro. De volgende generatie BMW M2 zou een interessante vergelijking kunnen worden. Wat er qua specs een beetje in de buurt komt is de Golf R (65.000 euro), maar dat is eerder een tegenhanger van de Audi S3.

Wat krijg ik eigenlijk allemaal voor dat geld?

Was je het alweer vergeten? De 2,5-liter vijfcilinder met een turbo produceert wederom 400 pk. Het koppel neemt toe van 480 naar 500 Nm en is over een breder toerenbereik beschikbaar (van 2.250 tot 5.600 tpm). De kleine aanpassingen zijn genoeg om de 0-100-tijd te laten krimpen van 4,1 seconden naar 3,8 seconden, met hulp van launchcontrol. Standaard is de topsnelheid 250 km/u, maar met de juiste opties is dat maximaal 290 km/u. Vanaf de herfst verschijnt de nieuwe RS 3 in Nederland.