Deze week startte Tesla een proef waarbij elektrische auto’s van andere merken kunnen laden bij tien Supercharger-locaties in Nederland. Voorheen kon je alleen met een Tesla terecht bij de Superchargers. En dat zorgt voor wat onhandigheid voor zowel Tesla-eigenaren als rijders van vreemde merken. De laadpalen zijn heel specifiek ontworpen voor Tesla’s en zo komen auto’s van vreemde merken in de knoop.

Bij de meeste publieke laadpalen zit er alleen een stopcontact aan de paal. Elektrische rijders moeten dan hun eigen laadkabel uit de kofferbak (of frunk) halen en deze aansluiten. Bij de Superchargers van Tesla zit er al een kabel aan de paal, maar die kabel is wat aan de korte kant. Met een Tesla is dat geen probleem, want de laadklep zit altijd linksachter, dus als je achteruit inparkeert en ver genoeg naar achteren rijdt, zit je altijd goed.

De CCS-kabel bij de Superchargers is te kort

Bij auto’s waar de laadklep rechts zit, is de kabel die bij het parkeervak hoort net even te kort om langs de achterkant van de auto te reiken. Vooruit inparkeren heeft ook geen zin, want zo ver komt de kabel ook niet. Een oplossing is dan om de laadkabel rechts van de auto te pakken, maar dan pak je eigenlijk de kabel van een ander parkeervak. Hierdoor bezet de elektrisch rijders effectief twee laadplekken. De bestuurder van de Audi e-tron hieronder pakte het nog wat rigoureuzer aan.

Een kleine nuance is uiteraard dat er in het geval van de Audi-rijder meer dan genoeg plek was om hem zo gemakzuchtig te parkeren. Dus hoewel elektrische auto’s met de laadlep rechts (en een CCS-aansluiting) technisch gezien kunnen laden, kunnen ze geen elektriciteit tappen zonder iemand te blokkeren. Een oplossing zou zijn om een tweede CCS-kabel te installeren op de Superchargers of om verlengsnoeren aan te bieden.

Welke vreemde merken hebben hier last van?

Tesla-rijder Fabian Laasch maakte een overzichtje op Twitter met welke auto’s de kabel rechts hebben zitten. De Hyundai Ioniq5, Ford Mustang Mach E, Volkswagen ID.3 (en alle auto’s op hetzelfde platform) en de BMW iX3 zouden een laadpunt blokkeren. Of ze moeten zoals hierboven de stoep op. De Porsche Taycan, Honda E, Polestar 2 en Opel Corsa-e zouden zonder problemen moeten kunnen laden op dit moment.