Het was een nogal controversiële slotfase van de race, waarbij Max Verstappen in de laatste ronde Lewis Hamilton inhaalde en zijn eerste wereldkampioenschap pakte. Logischerwijs zorgde dat voor veel ontevreden bij Mercedes. Mercedes diende twee protesten in. Als de FIA zou oordelen dat de bezwaren van Mercedes gegrond zijn, dan zou Verstappen zijn titel kwijt kunnen raken en Hamilton kampioen zijn. F1 meldt nu dat de protesten officieel van de tafel zijn geveegd.

Na de crash van Latifi in de laatste rondes van de race kwam er een safetycar de baan op. Tijdens een safetycar mogen coureurs elkaar in principe niet inhalen. Volgens Mercedes ging Verstappen met zijn vleugel voorbij de auto van Hamilton tijdens de safetycar. De stewards bevestigen dit, maar dat de Red Bull gewoon áchter de Mercedes zat toen de safetycar weer verdween. Dit protest van Mercedes werd als eerste afgewezen.

Het tweede protest van Mercedes ging over de achterblijvers

Het tweede protest ging over de achterblijvers in de race. Er zaten auto’s tussen Lewis en Max die het voor de Nederlander bijna onmogelijk zouden maken om in de buurt van Hamilton te komen. Eerst zouden deze auto’s blijven waar ze op dat moment reden. Op het laatste moment mochten de achterblijvers toch Lewis inhalen en zo dat Verstappen pal achter Hamilton. Met de zachtere band kon Verstappen in de laatste ronde toch op de eerste plek komen.

Het argument van Mercedes was dat de wedstrijdleiding álle achterblijvers voorbij Hamilton had moeten sturen. Dan zou de safetycar langer hebben geduurd. Red Bull weerlegde dat argument met de motivatie dat er nergens in de reglementen staat dat álle achterblijvers de leider voorbij moeten. Daarin heeft Red Bull nu gelijk gekregen. Hierdoor blijft de uitslag van de GP van Abu Dhabi hetzelfde en blijft Max Verstappen de wereldkampioen. Mercedes blijft constructeurskampioen.