Rijden op lucht (met een brandstofmotor): kan dat?

Een auto die rijdt op luchtdruk in plaats van op brandstof of elektriciteit – het concept op zich is niet nieuw. Wél nieuw is het idee van de Italiaanse uitvinder Vito Truglia. Hij stelde zichzelf tien jaar geleden de vraag: wat als je benzine-, diesel- en gasmotoren kon ombouwen, zodat bestaande auto’s kunnen rijden op lucht?

Veel ontwikkeling en partnerschappen later (onder andere met de Italiaanse tak van TVR, waarbij Truglia betrokken is) presenteert het Nederlandse SolutionAir vandaag een rijdend prototype in de vorm van dit Renault-busje. Het principe is simpel: in plaats van de zuigers in de motor door brandstof en ontsteking te laten bewegen, gebruik je perslucht. Het busje heeft drie gastanks van in totaal 600 liter aan boord, waarmee hij tot wel 600 kilometer ver zou moeten kunnen rijden. ‘Tanken’? Dat duurt, bij een speciaal station, zo’n vier minuten.

Hoe werkt het?

De tanks worden gevuld met lucht (het eerdergenoemde station kan er tot 1.000 bar in pompen; vandaag zit er zo’n 120 bar in, genoeg voor een paar ritjes op en neer). Die lucht wordt vervolgens naar de cilinders gevoerd, maar omdat ie door de compressie steenkoud is, wordt ie eerst verwarmd zodat de motor niet bevriest. Ook deze verwarming vindt plaats op luchtdruk.

De motor is veranderd van een viertakt in een tweetakt. Er gaat dus lucht uit en meteen onder hoge druk weer in, zonder compressieslag ertussen. Hij draait slechts ongeveer 800 tot 1.200 toeren. Meer hoeft ook niet, want de energiedichtheid is bij rijden op lucht veel groter dan op brandstof. Truglia’s prototype gebruikt het bestaande motorblok en transmissie; enkel de kop, krukas en zuigerveren zijn anders, en natuurlijk de nodige hard- en software eromheen. Ook zijn er ventielen toegevoegd die de luchtdruk egaliseren om de zuigerbeweging toe te laten. De turbo? Die is verdwenen.

Hoe rijdt het?

Geen idee, we hebben er alleen twee minuten naast kunnen zitten. Het heeft iets vrachtwagenachtigs om bij zo weinig toeren al te moeten schakelen. Wil je harder accelereren, dan gaat de motor niet harder draaien, maar wordt de luchtdruk opgevoerd. De techniek hierachter wordt nog gefinetuned. Het geluid is interessant: het ploft en ratelt een beetje, als een soort schorre diesel. Check ons Instagram-fragmentje hieronder voor een idee.

Gaan alle auto’s straks dan rijden op lucht?

Zo simpel ligt het helaas ook weer niet. In principe zouden relatief moderne auto’s met geavanceerde ECU’s omgebouwd moeten kunnen worden. Als iemand de nieuwe onderdelen voor hun type motor ontwikkelt, tenminste. Bij je oude, analoge Kever zal het niet gaan – die mag dus origineel blijven en synthetische brandstof drinken.

Een ander punt is de tank: niet alle auto’s hebben de ruimte van een Renault Master. Je kunt je voorstellen dat de plek van de benzinetank vrij komt, maar niemand maakt gastanks in zo’n vorm. Ook dat is een kwestie van vraag en aanbod. Het schijnt dat een speciaal ontwikkelde tank in een auto van het formaat Aygo goed moet kunnen zijn voor zo’n 100 kilometer bereik. Een veelvoud in grotere auto’s dus. En hé: als straks overal luchtpalen staan…

Dus: is rijden op lucht de toekomst? Volgens SolutionAir denken veel grote partijen van wel. Fiat, Renault en Bosch worden genoemd als bedrijven die geïnteresseerd zouden zijn of al meewerken aan onderzoek voor nieuwe modellen. Bovendien zou de techniek niet alleen kunnen werken voor bestaande personenauto’s, maar vooral ook voor bedrijfsauto’s, vrachtwagens, zelfs boten en aggregaten. Dat scheelt een enorme stapel aan afgedankte machinerie als rijden op brandstof straks niet meer kan of mag. Over milieuwinst gesproken. Hier gaan we meer van horen…

Rijden op lucht met een brandstofmotor

 

View this post on Instagram

 

A post shared by TopGear Nederland (@topgear.nl)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *