Rimac Nevera is de productieversie van de C_Two

Er verschijnen al zo lang berichten over de Rimac C_Two dat je inmiddels zou verwachten dat de auto al lang in productie genomen is. Het is dan toch gek dat je nog nooit zo’n ding ‘in het wild’ hebt gezien op Instagram of Facebook. Dat blijkt te kloppen, want de C_Two (wat staat voor Concept Two) was nog geen productiemodel. Vandaag presenteert het Kroatisch merk de Rimac Nevera, de productieversie van de C_Two. Hiermee gaat de auto uit 2018 eindelijk in productie.

Door de jaren heen zijn er talloze elektrische hypercars geïntroduceerd, waarbij de specificaties steeds een stukje dwazer en onrealistischer werden. Van de meeste hoor je nu helemaal niets meer. Rimac lijkt met de Nevera nu de eerste te zijn die het hem gewoon flikt: een elektrische hypercar met angstaanjagende prestaties en een redelijke actieradius. Al is die actieradius wel meer dan ooit afhankelijk van je eigen voetenwerk.

Specificaties Rimac Nevera

De Rimac Nevera is een volledig elektrische hypercar. In elk wiel zit een elektromotor, die met z’n vieren goed zijn voor 1.914 pk en 2.360 Nm. De sprint van 0 naar 96 km/u (60 mph) duurt 1,85 seconden. De kwartmijl-tijd is 8,6 seconden. De topsnelheid van de Rimac Nevera is 412 km/u. De batterij meet 120 kWh, goed voor een actieradius van 550 kilometer. Hij weegt trouwens 2.150 kilo.

Omdat de Rimac Nevera vier elektromotoren heeft, kan hij zijn vermogen goed doseren. Je mag kiezen uit zeven rijmodi. Heb je een hekel aan je Michelin-banden, dan zet je de driftmodus aan en tover je de auto om tot rookmachine. Naast de circuitmodus is er bijvoorbeeld nog een sportmodus, die een mooie gulden middenweg biedt voor op de openbare weg.

De naam

Een ‘nevera’ is een type bliksemstorm die met snelheden tot 250 km/u weleens voorkomt langs de mediterrane kust. In het Spaans betekent het koelkast – die dingen gebeuren. Rimac wil 150 exemplaren bouwen (50 per jaar) en een deel is al gereserveerd, onder andere door Nico Rosberg. Grote baas Mate Rimac zet op elk exemplaar zijn handtekening.

Andere carrosserieën

De Rimac Nevera is niet de enige supercar op dit onderstel. Het Italiaanse Pininfarina leent de techniek van Rimac om de Battista te maken. Deze elektrische hypercar is ongeveer net zo snel als de Rimac en kost ook ongeveer hetzelfde: 2 miljoen euro. Een kwestie van smaak, dus.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *