Rolls-Royce Boat Tail is vrij letterlijk een boot

Als mensen zeggen ‘ik wil niet vervelend doen, maar’, dan weet je zeker dat ze vervelend gaan doen. Net zo goed hadden we kunnen weten dat Rolls-Royce al lang het eerste model klaar had staan, toen ze deze week een mailtje stuurden met de boodschap dat ze ‘wel weer wilden gaan coachbuilden’. Nog geen twee dagen later presenteren ze de Rolls-Royce Boat Tail, een uniek project dat helemaal naar de wens van een klant is gemaakt. Het doel was de romp van een zeilboot op een Rolls-Royce monteren – en dat is gelukt. In totaal bouwen ze drie van deze Boat Tails.

Wat is coachbuilden?

Heel vroeger kocht je als rijke klant bij een autofabrikant het onderstel plus de motor en ging je naar een carrosseriebouwer. Deze noemden ze ook wel coachbuilders, of koetsbouwers, wat uiteraard nog stamt uit de tijd van paard en wagen. Deze coachbuilder maakte dan geheel naar jouw smaak een mooi carrosserie. Tegenwoordig zijn coachbuilders vaak bedrijven die bestaande modellen verbouwen. De Wraith Shooting Brake is bijvoorbeeld zo’n coachbuild-project. In het geval van deze Boat Tail, is Rolls-Royce zelf de coachbuilder.

Vertel iets meer over de Rolls-Royce Boat Tail

De Rolls-Royce Boat Tail is de opvolger van de Sweptail, destijds de duurste nieuwe auto ter wereld. Het is een open Rolls-Royce waarbij de achterkant met hout is bekleed, net als bij het dek van een boot. Twee champagnekoelers zijn op maat gemaakt voor de favoriete champi van de eigenaar. Een losse koeler voor de kaviaar ontbrekt niet. Bovendien is er plek om je parasol in te prikken. In totaal werden er 1.813 nieuwe onderdelen ontwikkeld voor de auto.

De lievelingskleur van de eerste klant is blauw, vandaar de kleur op deze Boat Tail. De andere twee exemplaren, die dezelfde carrosserie hebben, zijn volledig aangepast naar de smaak van hun eigenaren. Van deze twee auto’s zijn nog geen foto’s bekend. De Boat Tail staat op het chassis van de Phantom en gebruikt ook de 6,75-liter V12. Volgens Luxury London zou de klant zo’n 20 miljoen pond hebben betaald, ruim 23 miljoen euro. Daarmee zou het de duurste nieuwe auto van dit moment zijn, duurder dan de Bugatti La Voiture Noire.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *