Was de eerste Skoda Fabia RS een diesel?

Jazeker. Die Fabia RS, gelanceerd in 2003, was echt wat anders dan de hot hatches uit die tijd. In plaats van een benzinemotor die graag toeren maakt, hing Skoda er een 1,9-liter turbodiesel in die ergens uit het grote VW-magazijn kwam. Een snelle diesel dus, een paar jaar voordat Audi op Le Mans met diesels begon te winnen. Omdat iedereen toen nog dacht dat die zuinige en krachtige motoren de toekomst zouden worden. Eh, daar zat men een beetje naast…

Maar diesel is nog niet dood, toch?

Nee, nog niet helemaal, maar wel bijna. Alles wat je kunt opladen is nu in. En diesel is uit. Dus de Octavia RS iV, zoals ie heet, is een benzineauto die je ook kunt opladen. Evengoed rijden pure snelle benzine- of dieselmodellen beter, die zeulen geen extra aandrijflijn met zich mee, maar zo’n plug-in rijdt wel 60 kilometer elektrisch. Als je heel, heel rustig aan doet.

En die Fabia is zeker niet echt snel?

Nou, hij heeft 130 pk en weegt slechts 1.320 kilo. Maar de grote grap is dat ie 310 Nm koppel heeft, waarmee ie hier en daar, als je het internet mag geloven, tussenacceleraties realiseert die kunnen wedijveren met een BMW 330i E90 en een Lotus Elise 111R.

Rijdt zo’n Skoda Fabia RS dan een beetje leuk?

Best wel. Het gewicht van die relatief zware diesel drukt op de voorwielen, waardoor ie niet zo zweverig voelt als veel van z’n fragiele concurrenten uit die tijd. Lekker stabiel en stevig. De besturing is naar de huidige maatstaven traag en een tikkie gevoelloos, maar dat bederft de pret niet. En door die aardig dikke diesel in een klein autootje voelt ie snel aan, en je hebt ’m zo op de rode lijn van je toerenteller. Niet dat je dat wilt, maar toch.

Wat hebben deze auto’s gemeen?

Ze zijn natuurlijk totaal verschillend. Maar de parallel is dat ze beide een aandrijflijn hebben die niet echt past bij een snelle auto. Dus je moet je rijstijl aanpassen en meer je best doen om er het beste uit te halen. Ja, een hybride kan best snel zijn – denk aan de McLaren P1, Porsche 918 of Ferrari SF90, om er eens drie te noemen – maar in dit betaalbare segment overtuigt een hybride nog niet als hete hatch. Maar geef het wat tijd…