Sleeper Honda Civic (met K24) bij Domeinen

Laten we beginnen met de opmerking dat het over het algemeen een bijzonder slecht idee is om andermans tuning te kopen als je niet zeker weet dat het allemaal snor zit. Je weet niet of het allemaal goed is afgesteld en of het wel lekker in elkaar zit. Dit projectje vinden we desalniettemin het vermelden waard. Doe met de informatie wat je wilt, maar wees je bewust van de risico’s.

Oogt al best leuk

Domeinen Roerende Zaken, de afdeling van de overheid waar in beslag genomen spulletjes worden geveild, biedt sinds vandaag deze Honda Civic aan. Op het eerste oog een geinige Civic van de EK-generatie met leuke Rota-velgjes – zo zie je ze wel meer. Nog wat leuker wordt het als je kijkt naar de lak en de wielkasten; op het eerste oog geen roestblaasjes. Dat maakt het misschien al een leuke basis voor een circuitprojectje.

Een K24-motor met supercharger

Volgens het kenteken is dit een origineel Nederlandse 1.6 VTI, wat op zichzelf al best leuk is. Bij de foto van de motor wordt het pas echt interessant. Maar als we ons niet vergissen, ligt er onder de motorkap een Honda K24-motor – een motor die Honda zelf nooit in deze Civic legde. Standaard kan deze 2,4-liter viercilinder (afhankelijk van uit welke auto hij komt) al rond de 200 pk produceren. Deze produceert waarschijnlijk iets meer.

We kunnen het op de foto’s niet direct spotten, maar aan het plakkaat op het inlaatspruitstuk te zien, is deze VTEC-motor voorzien van een supercharger. Het vermogen is ons onbekend, maar er zijn voorbeelden bekend van K24’s met superchargers die richting de 400 pk gaan. En dan hebben we het hier nog steeds over een auto van net iets meer dan 1.000 kilo. Serieus spul, dus. De Toyo R888-semislickbanden zetten het vermoeden kracht bij dat het hier niet om kneuzentuning gaat.

De kilometerstand van de sleeper Honda Civic

Het interieur is grotendeels standaard, op een mooi opengewerkt schakelmechanisme na. Die units kunnen ook best prijzig zijn. De teller staat op 246.433 kilometer, maar de motor zal waarschijnlijk een andere stand hebben. Iemand heeft dus flink geïnvesteerd in deze sleeper Honda Civic om er een serieus apparaat van te maken, maar er zijn natuurlijk genoeg vraagtekens over de technische staat. Het is niet bekend waarom de auto nu bij Domeinen staat.

Mocht het allemaal in orde zijn, dan is dit wel een serieuze basis voor een Nürburgring-wapen. Bak er dan nog wel even een kooitje in. Volgens Domeinen moet je bovendien even langs de RDW voor een keuring, al is de APK nog niet verlopen. Durf jij het risico te nemen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *