SSC Tuatara Aggressor: 2.200 pk

Met een oplage van 100 stuks zit je redelijk in de exclusieve hoek, maar er zijn altijd mensen die het nog wat exclusiever willen. Dit zijn de SSC Tuatara Aggressor en Tuatara Striker, de nog heftigere versies van de Amerikaanse hypercar. Het pakket van de Striker kun je als klant bestellen op één van de 100 normale Tuatara’s en voor de Aggressor ruimt SSC tien extra productieplekken in.

Te beginnen met de Striker, deze krijgt een nieuwe splitter, een nieuwe diffuser, een grote achterspoiler en nog wat toevoegingen voor extra downforce. De neerwaartse druk verdrievoudigt door de toevoegingen naar 500 kilo bij 260 km/u. De motor is hetzelfde als in de reguliere Tuatara en produceert 1.750 pk. De ontwikkeling van het aerodynamische pakket zou 1.000 uur hebben gekost in de windtunnel.

De SSC Tuatara Aggressor

Tien klanten mogen tekenen voor de SSC Tuatara Aggressor. Deze krijgt dezelfde aerodynamische aanpassingen, maar met een motor-upgrade erbij. De V8 produceert geen 1.750 pk, maar 2.200 pk. Voor de aardigheid monteert SSC een nieuw uitlaatsysteem.

Deze versie krijgt geen kenteken en is alleen voor het circuit. We zouden zo snel geen circuit kunnen bedenken waar je als gentleman driver te kort hebt aan 1.750 pk en waar je überhaupt 2.200 pk kwijt kunt. Of waar het verstandig is. Beide auto’s krijgen een op raceauto’s geïnspireerd interieur met veel alcantara en racegordels. Oh, en ze willen een race-bestickering voor je ontwerpen en plakken.

Hoe zat het met het wereldrecord?

Het idee van de SSC Tuatara was altijd dat het de snelste auto ter wereld moest worden. Sneller dan Bugatti en sneller dan Koeningsegg. Ze leken even het record in handen te hebben vorig jaar, toen ze 532 km/u aantikten. Dit leek een rekenfoutje te zijn. Later bereikten ze officieel de 455 km/u. Het doel is om 300 mph te halen – dat is 482,8 km/u. Of ze dat lukt voordat Koeningsegg en Hennessey een nieuwe poging doen, is even afwachten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *