Startkabels gebruiken: vergeet de laatste stap niet

Startkabels gebruiken, de meeste mensen weten wel hoe dat moet. Plus op plus, en dan de min van de helpende auto verbinden met een stuk kaal metaal van de pechauto – massa, dus. (Min op min kan wel, maar is niet verstandig vanwege mogelijke vonken en explosiegevaar.) Er is echter nog een stap waarvan we vermoeden dat veel mensen hem vergeten. De laatste stap bij het gebruiken van startkabels is een kleine moeite, maar het kan een hoop ellende schelen.

Startkabels gebruiken: de belangrijke laatste stap

Op het moment dat de pechauto gestart is, gaat de dynamo hard aan het werk om de lege accu bij te laden. En niet alleen de eigen accu, maar ook die op de hulpauto. Veel mensen geven dan nog een beetje extra gas zodat de motor niet opnieuw afslaat. Op dat moment ontstaat er een piekspanning. Als je dan de startkabels losmaakt, kan er tot wel 200 volt door je auto schieten. Met een beetje pech schiet dat vermogen door een van de vele regeleenheden (voor de airco of de ABS, bijvoorbeeld) in de auto en raakt er iets beschadigd.

Je auto uitzetten voordat je de kabels loskoppelt, is ook niet verstandig, want dan kun je opnieuw beginnen. De ANWB adviseert om stroomverbruikers aan te zetten in de auto, bijvoorbeeld je achterruitverwarming en de blower van de kachel. Deze stroomverbruikers hebben een dempend effect. Nadat de startkabels los zijn, kun je de verbruikers weer uitzetten. Het is een erg kleine moeite om eventuele schade te voorkomen, hoe klein je de kans zelf ook acht.

Niet altijd op de plus- en minpool

En dan nog een andere fout bij het starten van auto’s met een lege accu. Veel mensen weten wel hoe je startkabels moet gebruiken, maar bij moderne auto’s klopt dit niet altijd meer. Het is altijd slim om even het instructieboekje van je auto te raadplegen, meent de ANWB. Het kan namelijk zijn dat je de startkabels op een andere plek moet aansluiten.

Neem bijvoorbeeld auto’s met een start-stopsysteem. Deze auto’s meten de stroom die in en uit de accu gaat, zodat de auto altijd kan starten als hij voor een stoplicht staat. Als je de startkabels direct op de accu aansluit, dan omzeil je dit systeem en dan snapt de auto niet meer hoeveel lading er in de accu zit. Bij het aansluiten van de startkabels moet je hier rekening mee houden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *