SEAT dreigt in de toekomst, de nabije toekomst zelfs, mogelijk slachtoffer te worden van de reorganisatie van de Volkswagen groep. Topmannen van zowel Volkswagen als SEAT hebben laatst een verhit gesprek gehad over de toekomst van beide merken. De Spanjaarden noemen het ‘onbegrijpelijk’ dat SEAT na zeventig jaar ineens en langzame dood zal moeten sterven.

Seat Leon 2020
Het profiel van de huidige SEAT Leon

Verhongering SEAT

SEAT staat al een tijdje duidelijk op de achtergrond in de VAG-groep. Bij de jaarlijkse persconferentie dit jaar waren er volop Cupra modellen te zien en volop positieve toekomstbeelden van Cupra te horen, maar er werd vrijwel niets gezegd over SEAT.

In de toekomst staan er geen elektrische SEATs op het programma, die gaan allemaal naar Cupra. Als kers op de bedorven taart, werd na de Mii nu ook de Alhambra uit het assortiment gehengeld.

SEAT maakt volgens Volkswagen te weinig winst. Sterker nog, de afgelopen twee jaar draaide ze zelfs verlies. Dit komt natuurlijk ook door Corona, maar vanuit VW komen er duidelijke berichten dat de Spaanse budget-Volkswagentak geen verdere verliezen mag maken. Het merk verkoopt overigens minder dan 500.000 auto’s per jaar.

elektrische Seat Mii
De Mii en de Mii Electric zijn al niet meer te bestellen

“De toekomst is Cupra”

Cupra, sinds kort een zelfstandig merk, bouwt ‘snelle en sportieve’ elektrische auto’s die de relatief grote niche tussen VW en Audi vullen. Daarmee valt volgens Volkswagen meer geld te verdienen dan met goedkope SEATs.

Natuurlijk ontkent men alle plannen om het Spaanse merk langzaam te laten verdwijnen, dat gebeurt uiteraard altijd door marktwerking. De markt wil op dit moment ook liever Cupra dan SEAT. Nu blijft natuurlijk de vraag of dat komt door de wensen van de consumenten of door het dichtdraaien van de ontwikkelings- en elektrische-auto-kraan bij de Spanjaarden.

Dealers van het duo SEAT-Cupra zijn tegenwoordig vrij sterk afgestemd op het Cupragedeelte. De fabriek heeft in een officieel statement laten weten dat ze denken dat efficiënte brandstofmotoren en hybride- en elektrische aandrijflijnen ‘naast elkaar zullen blijven bestaan’. Medewerkers in diezelfde fabriek maken zich zorgen, want die elektrificatie-trein lijkt voorlopig alleen te stoppen bij het Cupra-station.

Cupra Born header
De Cupra Born, gebaseerd op de VW i.d 3

Het bericht Toekomst SEAT onzeker: reorganisatie VW verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl