Het is treurig, maar het zit er nu wel aan te komen. Er gaat een moment komen dat de productie van de verbrandingsmotor helemaal stopt, in ieder geval voor Europa. Dat betekent gelukkig niet automatisch dat de tankstations de deuren sluiten. Maar tot wanneer mag je eigenlijk op benzine rijden? En komt er überhaupt wel een verbod op de benzineauto? Hoewel de productie zeker tot een einde gaat komen, is het uitsterven van de benzinemotor nog niet zo zeker.

Geen nieuwe brandstofmotoren in 2035

Dit is inmiddels geen nieuws meer. De EU wil dat er in 2035 geen enkele nieuwe brandstofauto meer wordt verkocht. Tweedehands benzineauto’s zijn uiteraard nog wel toegestaan. Meerdere landen, waaronder Nederland, willen het liefst al in 2030 de verkoop van brandstofmotoren stoppen. En enkele automerken, waaronder Jaguar, Land Rover en Alfa Romeo, hebben zichzelf tot doel gesteld om al eerder over te gaan op elektriciteit.

Tot wanneer mag je op benzine rijden?

‘Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto’s die op LPG rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten’, meldt Rijksoverheid. Ook de EU wil klimaatneutraal zijn in 2050. Veel mensen vatten dit op als een algeheel verbod op de verbrandingsmotor. Vanaf 2050 zou je in dat geval dus je benzineauto naar de schroothoop moeten brengen.

Een verbod op alle benzinemotoren in 2050 – is dat wel zo?

Het ligt wat genuanceerder. CO2-neutraal betekent niet dat je niet op benzine kunt rijden. Porsche en nog wat andere automerken werken aan zogenoemde eFuels. Deze synthetische brandstoffen zijn onder de streep CO2-neutraal en zijn te gebruiken in bestaande benzineauto’s. Diverse merken lieten al benzinemotoren draaien op waterstof. En 2050 is nog ver weg. Wie weet komen er nog andere manieren om op brandstof te rijden zonder dat het erg is voor de ijsbeertjes.

Als jouw benzineauto verboden wordt, boeit dat wel?

De boodschap dat je met je huidige auto ineens niet meer de weg op mag, dat klinkt gewoon ronduit vervelend. Hou er echter rekening mee dat een auto die nu nieuw is, tegen die tijd zo oud is als een Mercedes 190E nu is. Een auto van nu tien jaar oud is dan net zo op leeftijd als een Volkswagen Golf I. De kans dat jij in 2050 nog je huidige auto rijdt, is niet heel groot. De jongste benzineauto zal op dat moment vijftien jaar oud zijn. De vraag is maar of mensen in 2035 nog een benzineauto halen als ze weten dat ie maar tot 2050 gebruikt mag worden.

In de komende 30 jaar worden elektrische auto’s steeds goedkoper, de actieradius groeit en brandstof gaat waarschijnlijk duurder worden. Dat betekent dat er een moment komt dat het aantrekkelijker is om een elektrische auto te kopen of te leasen. Tegenargumenten zullen steeds meer afnemen (ook voor de mensen die er nu fel op tegen zijn) en misschien is een verbod in 2050 niet eens meer nodig, omdat iedereen toch al elektrisch rijdt.

Oké, het boeit wel: als hobby

Voor de mensen die nu met kokend bloed zitten te lezen en op het punt staan op Facebook te dreigen met ‘ontvolgen’; wij zijn niet van ons geloof gevallen. Bij TopGear zijn we gek op de benzinemotor, dat weet je. En met ons nog vele miljoenen andere benzinesnuivers op deze aardbol. We hopen daarom dat er nooit een algeheel verbod op de benzinemotor komt. In 2050 halen we in de weekenden graag de V8 naar buiten om daar met eFuels een mooi toertochtje mee te maken, of een rondje Nürburgring met de zes-in-lijn.

Momenteel rijden er meer dan een miljard auto’s op aarde. Deze zullen heus niet plots verdwijnen. Voor de dagelijkse kilometers zul je waarschijnlijk uiteindelijk in een elektrische auto terechtkomen, al duurt dat voor de meesten ook nog even. Voorlopig weerhoudt niemand je ervan om een benzineauto als weekendspeeltje en klusobject te houden. Gelukkig, want niet meer vloekend tot aan je ellebogen onder het smeer zitten, dat zou wel een gemis zijn.