Toyota bZ4X is minder moeilijk dan zijn naam

Toyota stond bepaald niet vooraan te springen toen de industriebrede overstap naar batterij-elektrische auto’s werd ingezet – iets met een hardnekkige voorkeur voor waterstof – maar inmiddels zijn ze erbij. Samen met Subaru ontwikkelden ze het e-TNGA-platform dat hen tegen 2025 vijftien nieuwe EV’s moet brengen. Hun nieuwste opzet werd zojuist in Shanghai onthuld. Als je deze Toyota bZ4X Concept er vrij productieklaar vindt uitzien: dat klopt. Hij komt in 2022.

Wat is de Toyota bZ4X?

De komende jaren brengt Toyota zeven EV’s uit die het nieuwe label bZ mogen dragen: ‘beyond Zero’. Deze auto’s, zegt het merk, zijn gedurende hun hele levensduur CO2-neutraal. Dat klinkt als een uitgelezen mogelijkheid om een hippe hypercar de vaandel te laten dragen, maar nee: de Toyota bZ4X is gewoon een SUV. Want dat is waar je in 2022 mee scoort.

Met zijn typisch modern-Toyotaanse hoeken en vouwen is de bZ4X een opvallende verschijning. Aan de voorkant spreekt het merk van een ‘hamervorm’ die het nieuwe gezicht van de grilleloze Toyota-EV’s moet worden. De lange wielbasis en ruime opzet van het interieur zorgen dat achterpassagiers zich in ‘een grote auto uit het d-segment’ wanen. Het dashboard is laag en de zit hoog, voor een weids uitzicht en het verplichte onoverwinnelijke SUV-gevoel.

De techniek van de Toyota bZ4X

Ja, dat is inderdaad een stuur zonder bovenkant. De Toyota bZ4X heeft steer-by-wire, een variabele, digitale besturing zonder fysieke connectie met de voorwielen dat het nieuwste hot item voor EV’s lijkt te zijn. Best eng, vinden wij – maar ach, de wetgeving staat het voorlopig toch nog niet toe.

Zoals z’n naam al doet vermoeden, heeft de Toyota bZ4X vierwielaandrijving – dit dankzij twee elektromotoren. Over hun vermogen of de grootte van de accu spreekt het merk nog met geen woord. Wel beloven ze ‘uitstekende offroad-eigenschappen’. Ook beweert Toyota dat de efficiëntie toonaangevend zal zijn en dat de accu ook bij koud weer nog dezelfde actieradius zal bieden. Een ingebouwd laadsysteem op zonne-energie zorgt dat de Toyota bZ4X zichzelf (een beetje) kan bijladen.

Zoals gezegd maakt de productieversie van de Toyota bZ4X zijn opwachting in 2022. Tot die tijd mag je je alvast aan dit concept verlekkeren en hopen dat je er straks je Hobby De Luxe mee kunt trekken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *