Behalve dat je buiten struikelt over de compacte crossovers: zocht je nog meer argumenten dat dit soort auto’s niet aan te slepen zijn? Na andere merken zoals Volkswagen introduceert ook Toyota een tweede crossover in hetzelfde segment. Deze Toyota Corolla Cross komt de bestaande C-HR vergezellen. De Corolla Cross moet het praktischere alternatief zijn. De twee crossovers staan trouwens op hetzelfde platform.

Je ziet het al gelijk aan de daklijn: die van de Toyota Corolla Cross loopt minder steil, waardoor er achterin meer ruimte is. De Corolla Cross is 4.460 millimeter lang, 1.825 millimeter breed en 1.620 millimeter hoog. De wielbasis meet 2.640 millimeter. De nieuweling is dus een stukje groter, breder en hoger dan de C-HR. De wielbasis is wel gelijk. De Cross heeft geen derde zitrij, maar biedt gewoon plek aan vijf personen. Van de lage tildrempel en de brede laadopening worden vast een paar mensen heel blij.

De motor van de Toyota Corolla Cross

In Nederland levert Toyota de Cross met een hybride aandrijflijn zonder stekker. De 2,0-liter viercilinder krijgt hulp van een elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 197 pk. De 0-100-tijd is een prima 8,1 seconden. Toyota keek opnieuw naar de kalibratie van de CVT-automaat, waardoor hij nu wat natuurlijker zou moeten reageren dan eerst. Dat zou moeten schelen bij wagenziekte. Naar verwachting is de nieuwe Toyota Corolla Cross vanaf het najaar van 2022 in Nederland leverbaar. De prijzen volgen nog.