Wie verder leest dan de kop op Facebook (en dat zijn er minder dan je denkt) weet dat synthetische brandstoffen niet hét middel zijn om de elektrische auto te verdrijven. Dat was ook nooit de insteek. Het spul is bedoeld om de liefhebberij in stand te houden, zodat je straks gewoon nog kunt genieten van je weekendautootje op benzine – maar dan wel op een groenere manier. Op grotere schaal kun je het zien als een oplossing om het bestaande wagenpark te kunnen blijven gebruiken, wat een duurzamere keuze is dan alles op de sloop te mieteren. Daarnaast moeten synthetische brandstoffen een belangrijke rol spelen voor bijvoorbeeld schepen en voertuigen waarbij batterijen geen optie zijn.

Synthetische brandstoffen zijn CO2-neutraal, niet CO2-vrij

Verbrandingsmotoren moeten synthetische brandstoffen zonder technische aanpassingen kunnen verbranden. En dat is ook meteen de crux: verbranden. Er zullen nog altijd CO2 en allerlei nare stofjes vrijkomen bij het gebruik van synthetische brandstoffen. Maar dat is minder erg dan nu: de kunstpeut wordt gebrouwen van ‘gevangen CO2’. Het gebruik is dus CO2-neutraal: er komt bij verbranding net zoveel CO2 vrij als er ooit uit de lucht is gehaald. Transport & Environment (T&E) deed een onderzoek en concludeerde dat synthetische brandstoffen, je verwacht het niet, zowaar uitstoot veroorzaken.

Drie keer zoveel koolstofmonoxide en meer ammoniak

Het is wat flauw om T&E helemaal af te vallen, want er zijn inderdaad wel wat bijzondere conclusies. Zo stoten synthetische brandstoffen (of eFuels) drie keer meer koolstofmonoxide uit dan normale E10-benzine. Ook zou er twee keer meer ammoniak vrijkomen. De uitstoot van NOx zou ongeveer gelijk zijn. Zelf concluderen ze ook al dat de synthetische brandstoffen straks fors duurder zullen zijn om te kopen, waardoor rijden op benzine duurder wordt dan elektrisch rijden.

Dus wat is het probleem?

Als batterijauto’s straks goedkoper zijn om te kopen en om te rijden, dan zal uiteindelijk het grootste deel van de bestuurders wel overstappen. Het aantal mensen dat eerst hun oude auto oprijdt voordat ze op een EV overstappen, zal gaandeweg alleen maar afnemen. En het aantal hobbyisten dat graag af en toe in een oldtimer rondtuft, is sowieso al relatief klein. Maatregelen tegen eFuels lijken ons dan ook een druppel op een gloeiende plaat. Dat lijkt bij T&E niet helemaal te landen. ‘eFuels hebben de race om auto’s schoner te maken verloren’, zeggen ze in hun bericht.

Lees ook: Japanse merken werken samen voor een toekomst voor benzine- en dieselmotor

Neem Porsche, bijvoorbeeld. Zij hebben de eerste palen geslagen voor een fabriek om eFuels te produceren. Het idee is, en dat zegt Porsche ook in de berichtgeving, dat bestaande Porsches een toekomstperspectief krijgen. Maar dat is slechts een klein deel van de strategie: ook Porsche is druk bezig met een transitie naar batterijauto’s. Sterker nog: in bepaalde markten (zoals Nederland) is de Taycan de bestverkochte auto van het merk.

Porsche Taycan GTS (2022) op het circuitFoto(‘s): Porsche
De elektrische Porsche Taycan GTS

Automobilisten gaan echt wel overstappen op elektriciteit – en wellicht een deeltje op waterstof. Maar T&E, gun de mensen die in het weekend tot hun ellebogen in de smeer willen zitten en daarna voldaan een proefritje willen maken gewoon hun (nota bene groenere) verzetje.