Toyota onthulde vandaag wederom een auto met een verbrandingsmotor op waterstof. Dit keer een Toyota GR Yaris, typisch een auto waarbij het eeuwig zonde zou zijn als hij zou verdwijnen. De GR Yaris H2 gaat trouwens niet in productie, maar is een studiemodel om te laten zien wat er mogelijk is.

Maar waarom blijft Toyota komen met waterstofmotoren? Hoe leuk het idee van verbrandingsmotoren in de toekomst ook is, op papier is waterstof in een verbrandingsmotor op het moment een kansloze propositie, en zelfs niet heel groen. Bij het produceren van waterstof gaat er energie verloren en komt er CO2 vrij. Bij het verbranden van waterstof in een verbrandingsmotor gaat er nog meer energie verloren.

Zijn verbrandingsmotoren niet de moderne paardenkoetsen?

‘Ik weet wat sommigen van jullie denken: dit moet een exercitie zijn van Toyota dat probeert een nieuwe rol te vinden voor oude verbrandingstechnologie, zoals de makers van paardenkoetsen deden toen auto’s de paarden gingen verdringen. Ik kan je verzekeren dat we begrijpen hoe voertuigtechnologie verandert’, zegt Matthew Harrison, baas van Toyota in Europa.

‘En ik weet dat anderen van jullie denken dat, omdat waterstof twee keer zoveel vermogensverlies heeft als lithiumbatterijen en verbrandingsmotoren minder efficiĆ«nt zijn dan brandstofcellen, een waterstofmotor geen zin heeft. Ik kan je verzekeren dat we deze afweging ook begrijpen’, aldus Harrison.

Verbrandingsmotoren op waterstof zijn goedkoop en licht

Toch ziet hij toekomst voor een verbrandingsmotor op waterstof. ‘Zelfs met het lagere rendement van een motor in vergelijking met een brandstofcel, kunnen er toepassingen zijn voor waterstofverbrandingsmotoren waarbij een laag gewicht, lage kosten, snel tanken en hoge robuustheid erg belangrijk zijn. Het ontwikkelen van grote waterstofverbrandingsmotoren voor grote voertuigen kost veel tijd, maar we kunnen veel leren door eerst kleinere motoren uit te proberen in kleinere voertuigen.’

Goedkope voertuigen op waterstof

Waterstofverbrandingsmotoren zijn dus niet efficiƫnt, maar wel goedkoop en licht. Zeker als waterstof straks groen geproduceerd kan worden, zou het een optie kunnen zijn voor landen waar bijvoorbeeld een slechte laadinfrastructuur is. Ook zien ze bij Toyota waterstof als een manier om energie op te slaan. Door stroom om te zetten in waterstof, kun je het lokaal opslaan in tanks. Dan hoef je dus geen grote en dure batterijen te produceren om ergens neer te zetten. Voor nu zijn er nog geen concrete productieplannen, maar wordt er vooral veel getest.

Verbrandingsmotoren op waterstof spelen niet de hoofdrol

Je begreep het vast al, maar Toyota zet niet in op waterstof als de toekomst van de auto. Het spul krijgt een bijrol. Toyota komt binnenkort met zijn eerste volledige SUV op een nieuwe elektrisch platform. Daarnaast werken ze aan nog een nieuw platform met de naam E3. Op dit platform kunnen Toyota en Lexus zowel elektrische auto’s als plug-in hybrides bouwen. Daarnaast komt Lexus volgend jaar met de RZ – een volledig elektrische auto op een eigen platform.