Dat 2021 een vreemd jaar voor ons allemaal is geweest wordt op de laatste dag nogmaals pijnlijk duidelijk gemaakt. De onsterfelijke Betty White komt te overlijden maar het al overleden Spyker krijgt nogmaals nieuw leven ingeblazen. Wat betreft de verkoopcijfers van december 2021 zijn deze iets voorspelbaarder geweest. De leaserijder laat zijn liefde voor een lage bijtelling zien en kiest massaal voor elektrisch rijden. Daarmee zijn de eerste 13 plekken bezet door voertuigen met minimaal één volledige EV-variant.

Skoda Enyaq

De winnaar van december is …

De Volkswagen groep, want zij doen in de laatste maand goede zaken met hun EV-modellen. Maar liefst vier verschillende merken van Volkswagen weten in de top zes van december te eindigen. Cupra doet goede zaken met de nieuwe Cupra Born door haar verkoopcijfers in de laatste maand maar liefst te vertienvoudigen! Het grootste succes komt echter uit Tsjechië, want de Skoda Enyaq is de grote winnaar van december 2021. Met een totaal aantal van 1.517 geregistreerde modellen weet de Enyaq respectievelijk de Mustang Mach-E, Volkswagen ID4 en de Volvo XC40 achter zich te laten. Door in de laatste maand 4.613 exemplaren te verkopen, weet Volkswagen in de laatste maand plek 1 over te nemen van Kia.

Groot en elektrisch weet dus wederom de meeste nieuwe leaserijders aan te spreken. De mega aantallen van vorig jaar zijn echter buiten gebleven. In 2020 wist de Volkswagen ID3 maar liefst 6.083 modellen te registreren in de laatste maand, 4 keer zoveel dus als de Skoda Enyaq.

Plek Verkocht model Aantal registraties
1 Skoda Enyaq 1.517
2 Ford Mustang Mach-E 1.250
3 Volkswagen ID4 1.219
4 Volvo XC40 1.206
5 Audi Q4 1.183
Kia EV6

Wat is er opgevallen in december?

De leaserijder heeft zijn voorkeur weer laten spreken door groot en elektrisch te gaan rijden. Echter, blijven de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 net iets achter op de concurrentie op het gebied van verkoopcijfers. Met respectievelijk 923 en 887 verkochte modellen vallen zij net buiten de top 10. Dit had aanzienlijk hoger kunnen zijn als het chiptekort geen roet in het eten had gegooid. Op plek 14 met 812 registraties vinden we het eerste model dat geen volledige EV-variant heeft, de Lynk & Co 01. Het deelplatform van Lynk & Co weet daarbij een hoop mensen te overtuigen. Dit geldt iets minder voor Toyota, het Japanse merk voelt de klap van de EV-rijder nog het meeste. Waar het in november nog met 2 modellen in de top 10 stond, staat ditmaal de eerste Toyota buiten de top 15.

Fiat 500e

Wat is er minder opgevallen in december?

De top van de verkoop wordt vaak goed belicht, maar hoe zit het dan met de minder succesvolle modellen? Zoals bijvoorbeeld de benzine aangedreven Ford Mustang die slechts één keer is geregistreerd in december. De club van één is sowieso vrij flink, want maar liefst 31 modellen hebben slechts 1 exemplaar verkocht. Zo kan het dus zomaar zijn dat een Seres 3 even exclusief is als een Mercedes-Benz AMG GT.

Voor Fiat is de EV trend iets minder succesvol gebleken. Ondanks dat het met de Fiat 500e een volledig elektrische variant aanbied, zijn er slechts 62 modellen geregistreerd in december. Aanzienlijk minder dan de benzine versie waar maar liefst 264 exemplaren de deur uit zijn gegaan.

De best verkochte diesel modellen worden gedomineerd door Mercedes-Benz. Op plek 1,2 en 3 staat er een model met een ster in de grill. De absolute verkooptopper hiervan is de Mercedes-Benz sprinter. Dat de dagen van diesel geteld zijn blijkt echter wel, want met 74 exemplaren staat de sprinter slechts op plek 76.

Verkoopcijfers van december 2021 – bron kentekenrader.nl & Bovag

Het bericht Verkoopcijfers december 2021: Leaserijder kiest voor grote EV verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl