Vierde pedaal in een Ferrari?

Auto’s met twee versnellingspoken hebben we vaker gezien; hierbij bedient het tweede (vaak kleinere) pookje de lagere gearing. Een klein, hoog geplaatst extra pedaaltje links komt ook nog weleens voor; deze trap je in om de handrem erop te zetten. Bij oude Opels zit er zelfs nog een voetpompje in de buurt van de pedalen, hier trap je op om de ruitensproeier te activeren. Maar een vierde pedaal in een handgeschakelde Ferrari, dat is nieuw. De oplossing voor dit mysterie is heel simpel. En nee, het is niet om te ‘dubbel klutsen‘.

Op Reddit vroeg een gebruiker zich af waarom deze Ferrari 599 GTB in hemelsnaam een extra pedaal had. Hij vermoedde een tweede koppelingspedaal. Op de foto snap je de verwarring. Het vierde pedaal in de Ferrari is helemaal geen pedaal. Ferrari plaatste een gepolijste metalen plaat rechts van het gaspedaal. Het pedaal dat je ziet, is dus de reflectie van het gaspedaal. Gelukkig is een Ferrari met drie pedalen al bijzonder genoeg.

Ferrari 599 GTB

De Ferrari is één van de dertig handgeschakelde 599’s ooit gebouwd. Hij ging in mei onder de hamer in Amerika voor omgerekend 585.000 euro. De nieuwprijs was in 2007 ruim 260.000 euro. De 6,0-liter V12 voorin de Ferrari produceert 620 pk, die je via zes versnellingen kunt loslaten op de achterwielen. De laatste Ferrari met een handbak was de California, die tot 2014 te bestellen was met drie pedalen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *