Volvo Concept Recharge blikt vooruit

Volgend jaar presenteert Volvo, uitdrager van Scandinavische veiligheid en duurzaamheid, de elektrische opvolger van de XC90. Vandaag presenteren ze deze Volvo Concept Recharge. We willen niet zeggen dat die twee zaken iets met elkaar te maken hebben. Nou, oké, wel dus.

De Concept Recharge is een langgerekte crossover met proporties die passen bij het nieuwe elektrotijdperk. Dat wil zeggen: lange wielbasis, korte voorkant, een enorm interieur met een vlakke vloer en een relatief nauwe glaspartij. ‘Dit is de eerste in zijn soort, een nieuw vlaggenschip van Volvo’, aldus CEO Hakan Samuelsson. ‘En omdat dit de eerste auto van een nieuwe generatie is, krijgt hij ook een nieuwe naam – niet simpelweg XC.’ Meer wil hij nog niet zeggen, dus voorlopig hanteert het merk de naam Volvo Concept Recharge.

‘Cab modern’-design

Hij heeft een lager dak dan de huidige XC90, om de aerodynamica te verbeteren. De voorruit is ver naar voren geschoven voor meer interieurruimte. Ontwerpbaas Robin Page noemt het een ‘cab modern’-design. Door de vlakke vloer staan de stoelen ook een stukje lager, maar de zitpositie schijnt nog steeds te zijn wat mensen van een crossover verwachten.

In plaats van alles naadloos in elkaar over te laten lopen bestaat het interieur van de Volvo Concept Recharge eerder uit een reeks losse componenten. ‘Als een kunstwerk’, zegt Page. Er is een centraal scherm van formaat tennisbaan, maar geen steun voor je hand terwijl je het bedient. Er zijn nog minder knoppen dan bij Volvo’s huidige, soms al aardig frustrerende interface. Toch claimt het merk dat het een heel veilig design is – wij denken dat het je te veel afleidt van het verkeer. Gelukkig kun je ook gewoon tegen de auto praten.

Meer tech in de Volvo Concept Recharge

Volvo is ook van plan om de auto’s met lidarsensoren uit te rusten, plus een snelle dataconnectie met hun hoofdkantoor, vergelijkbaar met die van Tesla. De sensoren en camera’s aan boord schetsen dan een beeld van de verkeerssituatie rond de auto en sturen dit door. Het merk gebruikt de data vervolgens om veiligheidssystemen, rijhulpjes en uiteindelijk autonome technologie verder te ontwikkelen.

De computers en software zijn allemaal in-house ontworpen, voor betere integratie en snellere probleemoplossing. Via een software-update maken ze volledige autonomie mogelijk zodra de wet dit toestaat. Eerst alleen op eenvoudig te navigeren wegen, bij lage snelheid en mogelijk alleen bij goed weer. Volvo plakt er nog geen datum op.

Los van dit alles: als chique, veilige en ruime familie-EV ziet de Volvo Concept Recharge er lang niet verkeerd uit, toch?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *