VW-baas vindt maximumsnelheid Autobahn overbodig

Voorlopig is het nog niet stil rondom een eventuele maximumsnelheid op de Autobahn in Duitsland. Op veel plekken mag je nu nog zo hard mag rijden als je zelf wilt – met uitzondering van wegwerkzaamheden, drukte door wegwerkzaamheden, nog meer werkzaamheden en plaatsen waar veel Nederlanders met caravans rijden. Dat kan in september zomaar veranderen. Dan zijn er verkiezingen in Duitsland en omwille van de veiligheid en de uitstoot willen bijvoorbeeld De Groenen een maximumsnelheid op de Autobahn invoeren van 130 km/u.

Volkswagen ziet het nut er niet van in

In een interview met het Duitse Handelsblatt laat Volkswagen-baas Herbert Diess weten dat hij een maximumsnelheid op de Autobahn niet zo nodig vindt. Zijn beargumentering is tweeledig. Sowieso denkt hij dat mensen automatisch al langzamer zullen rijden nu er meer elektrische auto’s komen. ‘Bij 160 km/u wordt de actieradius al aanzienlijk minder. Een snelheid van 200 km/u rij je maar kort. Dat is een van de redenen waarom ik me afvraag of we wel een snelheidslimiet nodig hebben.’

Auto’s en wegen zijn veilig genoeg

Daarbij denkt hij dat de ontwikkeling van de veiligheidssystemen zo hard gaat dat hoge snelheden geen probleem zijn. ‘Ik kan me niet voorstellen dat we over tien of vijftien jaar nog grote snelwegongevallen van aanzienlijke omvang zullen hebben.’ Hij vult aan dat de wegen in Duitsland veilig zijn. ‘Hoewel de Amerikanen slechts een maximumsnelheid van 55 mph toestaan, hebben ze per gereden kilometer twee keer zoveel verkeersdoden’, meent Diess.

Geen maximumsnelheid op de Autobahn is vrijheid

‘We zouden veel opgeven als we ons zouden beperken tot 130 km/u’, zegt de topman. ‘Duitsland staat als geen ander land voor individuele vrijheid. Waar ter wereld je ook bent, iedereen is dol op het gevoel van vrijheid op de Duitse Autobahn.’

Ook bondskanselier-kandidaat Armin Laschet van de partij CDU is tegen een maximumsnelheid op de Autobahn. Volgens zijn partij ligt de gemiddelde snelheid in Duitsland momenteel op 117 km/u.  Hij vindt dat er gefocust moet worden op techniek om de uitstoot te verlagen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *