Waarom de brandweer niet altijd sirene gebruikt

Soms zie je weleens een hulpdienst rijden die overduidelijk te hard rijdt, maar geen zwaailicht of sirenes gebruikt. En nee, dat is niet omdat het eten klaar staat en ze ander een koud prakje hebben. Het gebeurt misschien zelfs vaker dan je denkt. Volgens Brandweer.nl blijkt uit een onderzoek dat 87 procent van de brandweerlieden niet altijd met zwaailichten en sirenes rijden, zelfs als ze te hard of door rood rijden.

Waarom de brandweer niet altijd sirene gebruikt

De brandweer noemt het zelf OGS (optische en geluidssignalen). Soms kiezen ze er bewust voor om in de nacht geen sirenes en zwaailichten te gebruiken om overlast te verminderen. Daar zit wat in, want volgens het wetboek moet de sirene in de nacht minimaal 100 dB zijn en maximaal 125 dB. Dat zit vrij dicht tegen de pijngrens, als je er direct naast staat. Genoeg dus om mensen uit hun schoonheidsslaapje te wekken. In het geval van de politie kan het zijn om eventuele boefjes niet te alarmeren en ze te kunnen pakken.

Dat is een probleem

Als hulpdiensten rijden met zwaailichten en sirenes dan hebben ze bepaalde vrijstellingen als het gaat om snelheid en rode verkeerslichten. Als ze kiezen om de signalen uit te zetten, dan zijn ze aansprakelijk als het fout gaat. Ze worden dus eigenlijk wettelijk verplicht om ‘s nachts geluidsoverlast te veroorzaken. Volgens het Instituut Fysieke Veiligheid zit er een kloof tussen de regelgeving en de praktijk.

Het IFV ziet twee oplossingen: ‘Het verlagen van het geluidsniveau van de sirene en het creëren van bewustwording bij chauffeurs en hun werkgevers over de mogelijke juridische gevolgen van een ongeval in de nacht bij het niet voeren van OGS.’ De conclusie is in ieder geval: ga niet haten op hulpdiensten als ze te hard rijden zonder zwaailichten of sirenes, waarschijnlijk zijn ze wel met spoed onderweg.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *