Wat is dubbel klutsen?

Als we één ding geleerd hebben van de documentairereeks The Fast and The Furious is dat je een race verliest als je ‘als een oma schakelt en niet “dubbel klutst” zoals je dat zou moeten doen’. Het was de reden waarom Brian O’Conner zijn Mitsubishi Eclipse kwijtraakte. En jij wilt toch niet jouw auto kwijtraken in een straatrace, toch? Je grootouders en misschien je ouders noemen het dubbel klutsen, maar daar wordt zelfs je lerares Spaans verdrietig van. ‘Dubbel koppelen’ mag je het noemen. Of double clutching. Het is een techniek die bij oude handbakken gebruikt moest worden. Tegenwoordig is het niet meer nodig, maar je kunt het nog wel toepassen.

Wat is dubbel klutsen of dubbel koppelen?

Dubbel koppelen doe je bij het schakelen met de handbak. Je drukt de koppeling in, haalt de versnellingspook uit de versnelling, laat de koppeling even opkomen en trapt hem daarna weer in om de versnellingsbak in de volgende versnelling te zetten. Voor één schakelbeweging gebruik je dus twee keer de koppeling. Je zou misschien denken dat de boel daardoor harder slijt, maar het is eigenlijk beter voor je aandrijflijn. Met twee keer koppelen match je de snelheid van de interne onderdelen voor een soepelere overgang.

Waarom zou je het moeten doen?

Het is bijna onmogelijk om dit simpel uit te leggen, maar we proberen het toch. In een auto draaien je motor, de transmissie en de aandrijfassen als je normaal rijdt in hetzelfde tempo. Maar als je de koppeling indrukt, dan is de motor weer losgekoppeld van de transmissie. Als je de transmissie in zijn neutraal zet, dan is een deel van de transmissie weer losgekoppeld van de aandrijflijn. Als je twee tandwielen met verschillende tempo’s wilt koppelen, dan krijg je een hoop geknars. Daarom moest je vroeger dubbel klutsen, anders kon je lastig schakelen.

Als je in z’n neutraal de koppeling op laat komen, dan match je de snelheid van de transmissie met die van de motor. In werkelijkheid is het verhaal een stuk ingewikkelder, maar we hadden je beloofd het simpel te houden. In moderne transmissies zitten zogenoemde ‘synchromesh-ringen’ die ervoor zorgen dat de onderdelen op hetzelfde tempo draaien, zodat je makkelijk kunt schakelen en niet meer hoeft te dubbel klutsen.

Door zelf dubbel te koppelen, ontzie je je synchromesh-ringen en gaat de versnellingsbak langer mee. In de praktijk kun je bij moderne handbakken afvragen hoe belangrijk het is, want die dingen gaan al een oneindigheid mee. Als ze niet worden afgeleefd, tenminste. Overigens is het handig om gelijk ook te leren hoe je tussengas moet geven bij het terugschakelen – zo ontzie je de transmissie nog meer.

En een automaat met een dubbele koppeling?

We snappen de verwarring, maar dat heeft hier niets mee te maken. Schakelen met twee keer koppelen kan alleen met een handbak. Een automaat met een dubbele koppeling (bijvoorbeeld de DSG van Volkswagen) gebruikt letterlijk twee koppelingsplaten. Dat is een uitleg voor een andere keer.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *