Zelfrijdende auto hacken: dit doen bedrijven ertegen

We schrijven het jaar 2040. Er komt aan het licht dat een groep beruchte hackers al jarenlang toegang heeft tot het netwerk van wifi-broodroosters en al miljoenen sneetjes brood nét iets krokanter maakte dan de bedoeling was, als stil protest tegen de glutenlobby. Gekkigheid natuurlijk, maar het zou zomaar kunnen gebeuren. Maar wat te denken van zelfrijdende auto’s die verbonden zijn met het internet? Wat als hackers daar hun zinnen op zetten?

90 bedrijven vormen samen een consortium om verbonden auto’s te beschermen tegen hackers. Toyota en Nissan doen bijvoorbeeld mee, maar ook Microsoft en leveranciers als Denso en Panasonic. Dat meldt Nikkei. Alle bedrijven krijgen één keer per week een update met nieuw ontdekte gaten in de beveiliging. De bedrijven checken dan of deze gaten ook bij hen voorkomen en dichten ze indien nodig.

Zelfrijdende auto’s hacken

Auto’s worden alleen maar digitaler en meer verbonden. In de toekomst moeten ze volledig zelfstandig kunnen rijden en daarbij vertrouwen ze onder meer op data van buitenaf. Zo kan een auto verderop al waarschuwen voor een file, om maar iets te noemen. Als hackers toegang krijgen tot zelfstandig rijdende auto’s, kan dat zorgen voor gevaarlijke situaties. Nu autonome auto’s steeds dichterbij komen, moeten autofabrikanten dus kritisch kijken naar de digitale veiligheid.

De samenwerking moet de participerende bedrijven een hoop geld besparen, omdat ze anders de lekken allemaal zelfstandig zouden moeten opsporen en dichten. De Europese economische commissie van de Verenigde Naties komt ook met richtlijnen om de internetbeveiliging te verbeteren. Ook in Japan stelt de overheid regels op voor internetveiligheid. In 2022 moet elke nieuwe auto die draadloos de software kan updaten, voldoen aan deze maatregelen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *