Zijn knopjes bij stoplichten nep of niet?

Het is een hardnekkig gerucht dat al enige jaren de ronde doet: de knopjes bij stoplichten zijn nep. Als fietser of voetganger druk je voor Jan Doedel op de knopjes. Volgens het gefluister hebben de knoppen als voornaamste doel op de illusie van controle te geven om zo het wachten wat makkelijker te maken. Zo zouden mensen eerder geneigd zijn om netjes te wachten bij het stoplicht (en ja, je mag het gewoon stoplicht noemen). De waarheid lijkt in het midden te liggen.

Zijn knopjes bij stoplichten nep of niet?

Erik Vlek van adviesbureau Vlek Verkeerslichten zegt tegen het AD: ‘Het is inderdaad wel zo dat zo’n knop vaak niet hét middel is om het licht op groen te zetten. Dat heeft de lus in het wegdek al gedaan. De knop wordt echter ook gebruikt om de fietser op een bepaalde plek bij de oversteekplaats te krijgen. Omdat het daar veiliger is óf omdat je dan zeker weet dat hij met zijn fiets door het magnetisch veld van de lus gaat. Daarnaast is zo’n knop ook nuttig als blijkt dat de lus om welke reden dan ook niet heeft gewerkt.’

De knoppen zijn dus extra

Hij vult aan dat hij hooguit twee keer een neppe knop heeft geplaatst en dat het eigenlijk niet voorkomt. De knoppen bij een verkeerslicht (of in dat geval stoplicht) zijn er dus als plan B, als de andere sensoren niet werken. Je zult inderdaad dus merken als je niet op het knopje drukt, dat het licht waarschijnlijk ook op groen gaat. Honderdduizend keer op de knop drukken heeft al helemaal geen zin.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *